Wystawa czasowa "Stowarzyszenie Uniwersytet Ludowy Rzemiosła Artystycznego w działaniach edukacja/sztuka/badania" - wernisaż 6.10.2023
WYSTAWA CZASOWA „ STOWARZYSZENIE UNIWERSYTET LUDOWY RZEMIOSŁA ARTYSTYCZNEGO W DZIAŁANIACH EDUKACJA/SZTUKA/BADANIA” – WERNISAŻ 6 PAŹDZIERNIKA 2023
„Uczenie nie polega na napełnianiu naczynia, ale na rozpalaniu ognia”
Carl Gustaw Jung
W październiku Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej zaprasza na spotkanie z kulturą i tradycją ludową podczas zwiedzania wystawy poświęconej formom działania Stowarzyszenia Uniwersytetu Ludowego Rzemiosła Artystycznego w Woli Sękowej.
ULRA w Woli Sękowej
Uniwersytet Ludowy Rzemiosła Artystycznego w Woli Sękowej jest kontynuacją powstałego w 1959 roku Uniwersytetu Ludowego we Wzdowie. Jest to placówka edukacji dorosłych, którą prowadzi Stowarzyszenie Uniwersytet Ludowy Rzemiosła Artystycznego.
Szkoła nawiązuje do grundtvigańskiej tradycji szkół ludowych, w których duże znaczenie przykłada się do ochrony dziedzictwa kulturowego, edukacji i aktywizowania środowiska lokalnego, rozwoju kompetencji obywatelskich i zawodowych uczestników zajęć oraz nauki przez działanie.
Położenie ULRA również jest nieprzypadkowe. Usytuowanie placówki na skraju lasu, pośród zielonych przestrzeni, jest spełnieniem jednego z założeń Mikołaja Grundtviga; relacji z Przyrodą – nauczycielką i inspiratorką.
Twórcą idei uniwersytetów ludowych był Mikołaj Fryderyk Seweryn Grundtvig, duński pastor, filozof, poeta, historyk, polityk, a przede wszystkim nauczyciel.
Pierwsze uniwersytety ludowe powstały z myślą umożliwienia edukacji tym, którzy wcześniej nie miel takiej szansy. Nauka w uniwersytecie według grundvigańskiej pedagogii ma nieść pomoc, dodawać wiary, odkrywać i rozwijać pasje. Proces ten możliwy jest jednak poprzez wewnętrzne zaangażowanie w zdobywanie wiedzy, poprzez działanie i emocje.
Formy działania uniwersytetów ludowych nie zawężają się w nich do kursów. Są one również centrami kultury w środowisku lokalnym. Organizują akcje społeczne, wystawy, koncerty, wykłady, warsztaty, spotkania autorskie.
Holistyczny charakter edukacji uniwersytetów ludowych to różnorodność i komplementarność doświadczeń. Edukację w zakresie rękodzieła czy rzemiosła postrzegamy nie tylko jako naukę ręcznego wykonania rzeczy. To rozwój świadomości etnicznej, kulturowej, tożsamości związanej z regionem.
W centrum naszych zainteresowań leży ochrona tradycyjnych technik rękodzieła, a także propagowanie przedsiębiorczości, aktywności artystycznej oraz społecznej.
Beata Woroniec
Prezeska Stowarzyszenia ULRA
Formy działania Stowarzyszenia ULRA
- Dwuletni kurs rękodzieła artystycznego. Zajęcia obejmują: przedmioty specjalistyczne z zakresu rękodzieła artystycznego i sztuk plastycznych, rozwoju kreatywności, historii sztuki, etnografii, animacji społecznej, tworzenia i realizacji projektów społeczno-kulturalnych czy zasad prowadzenia działalności gospodarczej.
- Warsztaty rękodzielnicze, animacyjne, teatralne.
- Projekty społeczno-kulturalne w skład których wchodzą: działania na rzecz społeczności lokalnej, Międzynarodowe Akcje Artystyczne, Letnia Pracownia Artystyczna dla dzieci, organizacja wystaw i koncertów, galeria plenerowa i inne.
- Współpraca z jednostkami samorządu.
- Współpraca z lokalnymi organizacjami.
UNIWERSYTET LUDOWY
- szkoła dla życia , nauka przez działanie
- kształcenie holistyczne , samorealizacja i kreatywność
- kontekst społeczny – relacje partnerskie , praca w grupie, samorządność, wspólnota
- edukacja regionalna, międzykulturowa, humanistyczna, obywatelska
- działania na rzecz środowiska lokalnego, środowisk wiejskich
- szerzenie nowoczesnej oświaty rolniczej /zwłaszcza pierwsze uniwersytety/
- przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu
- nawiązywanie do kultury ludowej – związek z przyrodą, przeżycia wspólnotowe
- tradycja, ochrona ginących zawodów, technik, wzornictwa
KALENDARIUM
DANIA
1783 – 1872 – lata życia autora IDEI Uniwersytetów Ludowych, Duńczyka Mikołaja Grundviga, pisarza i poety, teologa, historyka, filozofa.
1844 – W Rödding powstaje Pierwszy Uniwersytet Ludowy,
1851 - Powstaje placówka w Ryslinge , gdzie Krystian Kold, uczeń Mikołaja Grundviga, twórczo realizuje Idee Uniwersytetu Ludowego,
EUROPA
1864 – powstaje pierwsza placówka w Norwegii,
1868 - powstaje pierwsza placówka w Szwecji,
1889 – powstaje pierwsza placówka w Finlandii, a następnie w Islandii, Grenlandii, na Wyspach Owczych oraz w Europie kontynentalnej
POLSKA
1900 – powstaje Ferma Pszczelarsko-Ogrodnicza „Pszczelin”, zał. koło Warszawy przez J. Dziubińską - pierwsza placówka o cechach grundtvigowskiego uniwersytetu ludowego
1921 - powstaje Uniwersytet Ludowy w Dalkach, k. Gniezna, założony przez księdza Antoniego Ludwiczaka.
1924 - powstaje Uniwersytet Ludowy w Szycach / przeniesiony do Gaci Przeworskiej w 1932 r/, założony przez Ignacego Solarza
UNIWERSYTETY LUDOWE OBECNIE
W Danii, Szwecji i Norwegii Uniwersytety Ludowe stanowią obecnie bardzo istotny element w systemie oświatowym (w każdym z tych krajów jest ok. 70-100 uniwersytetów ludowych, 0k 15 % absolwentów szkól średnich decyduje się na roczny kurs w ul-u)
Idea Uniwersytetu Ludowego szybko rozpowszechniła się w Europie i krajach całego świata.
NAJBARDZIEJ ZNANE OBECNIE UNIWERSYTETY LUDOWE W POLSCE:
- Kaszubski Uniwersytet Ludowy w Wieżycy,
- Uniwersytet Ludowy w Radawnicy,
- Ekologiczny Uniwersytet Ludowy w Grzybowie,
- Uniwersytet Ludowy Rzemiosła Artystycznego w Woli Sękowej, kontynuacja UL-a we Wzdowie
2018 - powstaje Ogólnopolska Sieć Uniwersytetów Ludowych, założona przez ww. placówki.
CZAS TRWANIA WYSTAWY: od 6 pażdziernika 2023 r. do 5 listopada 2023 r.
MIEJSCE: Galeria wystaw czasowych w Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej
WSTĘP: wolny, w godzinach pracy instytucji