Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej

Wystawa czasowa "Łemkowskie Kabaty" - wernisaż 5 stycznia

Cykl prac „Łemkowskie Kabaty” będący przedmiotem styczniowej wystawy inspirowany jest kulturą łemkowską.

 

Łemkowie stanowili grupę etniczną wołoskich pasterzy, których migracja wzdłuż Karpat  na przełomie XIII i XIV wieku przygnała także na tereny Polski. Z wędrownych pasterzy Łemkowie w znacznej większości przekształcili się w osiadłych rolników cechujących się bogatą kulturą, zwłaszcza jeśli chodzi o pieśni, baśnie, budownictwo cerkiewne oraz stroje.

 

Tak Patrycja Dyląg, autorka wystawy, mówi o swojej inspiracji:

Nieodzownym elementem kultury łemkowskiej jest ich strój. Na co dzień skromny i prosty, ale w odświętnej wersji zdobny i bardzo kolorowy. To właśnie przepiękne kolory kobiecych strojów łemkowskich i ich design stały się dla mnie inspiracją do cyklu mojego malarstwa.

Jego nazwa – „Kabaty Łemkowskie” , nawiązuje do dwóch pierwszych obrazów, które były moją interpretacją kolorowych, falbaniastych spódnic, czyli tzw. kabatów...

 

 

 

Patrycja Dyląg z wykształcenia jest filologiem języka angielskiego oraz stypendystką Universita per Stranieri di Perugia. Od dawna jednak związana jest z twórczością artystyczną. Poza malarstwem, interesuje się również wystrojem wnętrz oraz renowacją mebli.

O sobie mówi: „Malarstwo pozwala mi spojrzeć na świat i na siebie z innej perspektywy, daje ujście moim emocjom. Do malarstwa podchodzę w sposób introspektywny, czerpiąc inspiracje z piękna otaczającego nas świata."

Artystka w swojej twórczości posługuje się głównie abstrakcją.

„Abstrakcja to moja ulubiona forma przekazu, gdyż nie narzuca odbiorcom interpretacji, a zachęca ich do refleksji. Medium, którego używam zazwyczaj, to farby akrylowe, często łączone z pastami strukturalnymi, pastelami olejnymi czy tuszami akrylowymi. Od lat interesuję się renowacją mebli i pracą z drewnem - lubię efekt mocnej faktury, często więc staram się przenosić to na swoje obrazy. Kolory, które wybieram, zależą od nastroju i tego, co chcę przekazać w momencie tworzenia danej pracy. Często jednak są to mocne i zdecydowane barwy".

Swoje umiejętności malarskie Pani Patrycja rozwija w krakowskiej  Art Studni - Szkole Rysunku i Malarstwa, pod okiem artysty malarza Marcina Andrzeja Telegi.

​Wystawy:

​The Holy Art Gallery, Londyn - NOSTALGIA wirtualna wystawa grupowa, kwiecień 2021

The Holy Art Gallery, Londyn - NEMESIS wirtualna wystawa grupowa, listopad 2021

 

 

Wernisaż wystawy „Łemkowskie Kabaty” odbędzie się 5 stycznia 2023 o godz. 18:00 w Galerii wystaw czasowych w Etnocentrum. Udział bezpłatny.

 

CZAS TRWANIA WYSTAWY: od 5 stycznia 2023 r. do 1 lutego 2023 r.

MIEJSCE: Galeria wystaw czasowych w Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej

WSTĘP: wolny, w godzinach pracy instytucji

 

 

 

Abstrakcyjny – oderwany, ogólny, niepodobny do żadnego tworu natury. Dzieło abstrakcjonizmu jest „nieprzedstawiające”. Forma dzieła ma zależeć od osobowości artysty.

Abstrakcjonizm – kierunek we współczesnych sztukach plastycznych charakteryzujący się wyeliminowaniem wszelkich przedstawień  mających bezpośrednie odniesienie do form lub przedmiotów obserwowanych w rzeczywistości. Sztuka bezprzedmiotowa. Abstrakcja w sztuce istniała od zawsze. Możemy ją oglądać w prehistorycznych jaskiniach czy na paleolitycznych amuletach. We wszystkich kulturach świata abstrakcjonizm widoczny jest w formie ornamentów.

Malarstwo abstrakcyjne jest przeciwieństwem malarstwa figuratywnego. Odchodzi od przedstawiania świata. Nie pokazuje realnych obiektów a formą i kolorem operuje całkowicie swobodnie.

Malarze abstrakcyjni szukali nowych form tj.: linia – plama, pion – poziom, odrzucając figuratywność na rzecz wewnętrznej konstrukcji obrazu układu linii barwnych plam, prostych form geometrycznych. Malarstwo to pragnęło wyzwolić się od tematu, odejść od rzeczywistości, zrezygnować z naśladowania natury, dopuszczając inspirację nią.

Abstrakcjonizm dzieli się na geometryczny (zwany nieorganicznym lub zimnym) oraz na niegeometryczny (zwany organicznym czyli ciepłym).

W abstrakcjonizmie geometrycznym kształtowaniem formy obrazu kieruje rozwaga, autor planuje podział płótna czy rozłożenie kolorów. Prekursorem abstrakcjonizmu geometrycznego był Niemiec Theo van Doesburg.

Abstrakcjonizm niegeometryczny cechuje wolność i ekspresja procesu twórczego, nie jest on kontrolowany przez świadomość. Dzieło malarskie zdominowane jest przez przypadek i niepohamowaną żywiołowość. Jednym z przedstawicieli abstrakcjonizmu niegeometrycznego jest Jackson Pollock.